wtorek, 24 listopada 2015

WIELICZKA-PODZIEMNE KAPLICE

 Praca pod ziemią, w nieustannym zagrożeniu, ciemnościach i z dala od rodziny powodowała, że górnicy byli zawsze bardzo religijni. Budowali kaplice podziemne, by właśnie tam udawać się na modlitwę, by zyskać siły i energię przed czekającymi wyzwaniami. Oddawać się pod ochronę świętych patronów podziemi. Kapliczki powstawały w miejscach pracy górników, przy szybach i szybikach, a także w miejscach tragicznych wypadków. Pełnej liczby dawnych kaplic Kopalni Soli „Wieliczka” nie da się już ustalić. Na Szlaku pielgrzymkowym napotkać można najważniejsze z nich.
 To prawdziwa perła w wielickiej koronie. Najpiękniejsza, najokazalsza, monumentalna kaplica od której trudno oderwać oczy. Jej niezwykły wystrój powstaje już ponad 100 lat. Zdobią ją żyrandole misternie złożone z kryształów soli, liczne rzeźby i płaskorzeźby zapierające dech swoimi detalami. Inspirowane przez motywy biblijne, stanowią prawdziwy hołd, jaki górnicy rzeźbiarze złożyli wielowiekowej tradycji i chrześcijańskiej wierze. Tutaj odbywają się podziemne pasterki, uroczyste ceremonie, cotygodniowe msze święte, koncerty i śluby.

TUTAJ JEST LINK ;CO JESZCZE MOŻNA ZOBACZYĆ I WYBRAĆ SIĘ NA WYCIECZKĘ  NA DÓŁ KOPALNI ZAPRASZAM;
 http://www.kopalnia.pl/zwiedzanie
Podziemną, nowoczesną kaplicę pod wezwaniem Św. Jana Pawła II otwarto w odrestaurowanej komorze Aleksandrowice II na terenie Muzeum Żup Krakowskich w kopalni soli w Wieliczce koło Krakowa


KAPLICA św.KINGI



KAPLICA św.KINGI

KAPLICA śwJANA PAWLA II

 KAPLICA śwJANA PAWLA II,

KORYTARZ

KAPLICA śwJ.PII

KAPLICA Św. Jana Pawła II
 W 2014 r. w odrestaurowanej komorze Aleksandrowice II Muzeum Żup Krakowskich „Wieliczka” udostępniło wiernym kaplicę pod wezwaniem Św. Jana Pawła II. Zasadniczy wystrój świątyni stanowią trzy rzeźby - bryły solne sprawiające wrażenie unoszenia się nad ziemią. Pierwsza z nich tworzy mensę ołtarzową, druga jest elementem kompozycji, trzecia ustawiona pionowo składa się z ruchomych części, które po rozsunięciu tworzą świetlny krzyż. Kaplica poświęcona Papieżowi Polakowi została tak zaprojektowana aby motywem przewodnim stały się jego słowa. Na zakończenie pielgrzymki w tej kaplicy program przewiduje odprawienie mszy św.
KOMORA GWARKÓW





    


25 komentarzy:

  1. Byłam w kopalni kilka razy i zawsze zachwycona. Zwiedzanie jest przyjemne ale praca pod ziemią niebezpieczna. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię zwiedzać rożne zabytki a te co pod ziemią to mnie wprost fascynują (chyba że jestem z rodziny górniczej sama pracowałam w kopalni ale na powierzchni)metanomierzach (urządzenie do wykrywania metanu)tak mnie wzieło na wspomnienia zbliża się Barbórka chociaż jestem na emeryturze mam co wspominać serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  2. Witam.
    Byłem tam i podziwiałem. Super widoki.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jednym słowem pasja i hobby Michale milo mi za odwiedziny serdeczności pozdrawiam

      Usuń
  3. Ja byłam tam jeden raz i bardzo dawno. Do dzisiaj pamiętam tą wizytę.
    Teraz jest podobno jeszcze ładniej, chętnie zobaczyłabym to miejsce jeszcze raz. Może, może....
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te emo są nieopisane, miał być według mnie to buziak, ale nie jestem przekonana do końca o tym...:-)

      Usuń
    2. Jolu jak chcesz dodac emo to musisz poprzedzić spacja i mi działa proszę spróbować (k) (k) x-) serdecznie pozdrawiam Wanda Róża czestuję Cie kawusią (c)

      Usuń
  4. Kopalnia w Wieliczce ma swój urok.
    Dawno w niej nie byłam.
    Po nowym roku wybiorę się tam. (h)
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj!no to zapraszam ja bylam już trzy razy a za każdym razem coś nowego serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  5. Wiele lat temu zwiedzałam kopalnię w Wieliczce, ale wtedy jeszcze takich cudów nie było.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Anno!Po dlugiej nieobecności zawsze coś nowego nas pozytywnie zaskoczy serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  6. I ja sporo temu zwiedzałam kopalnię soli w Wieliczce.
    Muszę odświeżyć wspomnienia. To była niezapomniana podróż (h)
    Wandziu, świetna relacja. Fantastyczne zdjęcia :-)
    Pozdrawiam serdecznie (k)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest dużo nowych detali kiedy porownuje się czas od ostatniej wizyty w Kopalni Soli nowośćią jest TĘŻNIA SOLANKOWA nowoczesny obiekt ale na zewnątrz kopalni .Lusiu Twoje posty i zdjęcia są wspaniałe serdecznie pozdrawiam (k)

      Usuń
  7. Piękne miejsca w kopalni..Niesamowite cudo.Nigdy nie byłam ,ale chyba miałabym problem ze sobą.Windy,zamknięte drzwi w małych pomieszczeniach i podziemne korytarze przyduszają mnie.Muszę widzieć światło dzienne::)Inaczej dostaje lęku:)Ale na zdjęciach mogę sobie do woli pozwiedzać::))Pozdrawiam ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Danusiu!Każdy z nas ma coś czego jest niepewny ja wody się boję (glębokiej)został mi uraz..
      Ja do odmiany bardzo lubie stare miejsca a szczególnie pod ziemią a lochy zamków -to bym mogła zwiedzać w nieskończoność ,nowośćia byla KAPLICA Św. Jana Pawła II no to przybliżyłam w poście zdjęcia które moglaś zobaczyć cieszę się z wizyty serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  8. Byłam tam w młodości:)))jest pięknie ale ja nie przepadam za podziemiami:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Reniu!Nie wszystko musimy lubić i dlatego każdy jest inny na swój sposób w przeciwieństwie do mnie ja bym mogła siedzieć i siedzieć w podziemiach a jeszcze jak jest coś ciekawego zwiedzania to ,,raj''serdecznie dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  9. Byłem kiedyś, piękne miejsce. Patrzę z podziwem. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbyszku fajna jest Kopalnia Soli w Wieliczce obecnie jest dużo nowości serdecznie mi milo za wizytę pozdrawiam biegnę na Twoj blog

      Usuń
  10. I ja odświeżyłam swoje wspomnienia :) Pochodzę z rodziny górniczej i mam górników w domu, więc chętnie obejrzałam Twoją relację. Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Beatko!Na Śląsku już tak jest duzo jest rodzin górniczych i związane z tradycjami wspomnień miło mi serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  11. aż wstyd się przyznać,że w Krakowie mieszkam już prawie dziesięć lat i nigdy do Wieliczki się nie wybrałam. ciągle mówię, że nadrobię i ciągle zawsze przekładam to na później i tak jakoś leci rok za rokiem. a zdjęciami stamtąd (tak pięknymi jak tutaj) zachwycam się zawsze i rozbudzają one moje wyrzuty sumienia. ale chyba dopiero w przyszłym roku się wybierzemy. chyba takie postanowienie na nowy rok sobie zrobię, bo to naprawdę aż wstyd.;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj!Nie zawsze znamy swoje okolice jakoś nie po drodze czy po prostu zwykłe niedopatrzenie ale nic straconego zawsze możesz wpaść tak przy okazji bardzo mi milo za odwiedziny serdecznie pozdrawiam (f)

      Usuń
  12. Oj już dobrych kilka lat minęło od mojej wizyty w Wieliczce. Dzięki za przypomnienie :) Oprócz kopalni soli i muzeum, Wieliczka jest świetną bazą wypadową na wycieczki w okolicę.
    Pozlecam i pozdrawiam :)))

    OdpowiedzUsuń

GALERIA ZAPRASZAM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...